مثل حرفه‌ای‌ها کراپ کنید

با دوستان هنرمندتون به اشتراک بگذارید

بله درسته . قراره در مورد موضوع پیش پا افتاده‌ای مثل کراپ کردن عکس ها صحبت کنیم .اما فقط کافیه این مقاله رو مطالعه کنید تا ببینید موضوع کراپ یا برش عکس ها همچین هم پیش پا افتاده و دم دستی نیست . من به شما ۱۵ نکته در مورد کراپ کردن حرفه‌ای رو یاد می‌دم ؛ به طوری که عکس‌هاتون یک پله حرفه‌ای تر از قبل به نظر برسن.

مثل حرفه ای ها کراپ کنید

گاهی موقع عکس گرفتن بنا به هر دلیلی ، کادری که می‌بندیم اون چیزی نمیشه که دقیقا مد نظرمون هست . این “گاهی” خیلی بیشتر از گاهی هست . به نظر من “خیلی” از عکس هایی که میگیریم نیاز به کراپ کردن دارن ؛ چون مسلما موقع عکس گرفتن تمام شرایط ، آرمانی و ایده‌آل نیست . فقط کافیه چند درجه دستتون بچرخه تا یه عکس نیاز به کراپ کردن پیدا کنه .

بنابراین به هیچ وجه کراپ کردن رو دست کم نگیرید . بعد از تصحیح نوردهی و رنگ ، همیشه قدم دوم من در ادیت و ریتاچینگ عکس ها ، کراپ کردن اونا به کادری هست که مد نظر دارم .در ادامه‌ی این مقاله ۱۵ نکته‌ی مهم رو مطرح کردم که سطح کراپ کردن شما را یک پله حرفه‌ای تر می‌کنه .

۱.برای نقل داستان کراپ کنید

شنیدید که میگن یک فریم عکس به اندازه‌ی هزاران کلمه ارزش داره ؟ این یک مثل معروف بین عکاس هاست . کاملا هم درست میگن . خود منم همیشه این رو میگم که : چنان عکس قوی و خوبی بگیریم که بتونه خودش خودشو توصیف کنه و نیازی به توضیحات ما نباشه .

عکس خوب ، نیازی به توضح نداره . خودش از پس توضیح خودش بر میاد .

بعضی وقتا عکسی رو کراپ میکنید و یه اتفاق ساده میوفته : اون عکس دیگه توانایی گفتن داستان خودش رو نداره . یعنی جزییاتی از عکس رو حذف میکنیم که داستان عکس رو خراب میکنه . به عنوان مثال عکس زیر رو ببینید .

کراپ کردن بخش‌هایی از عکس ، پیام و داستان اون رو از بین میره

۲.جزییات غیر ضروری رو حذف کنید

درست برعکس موضوع قبل ، گاهی لازمه قسمت‌هایی از عکس حذف بشه تا عکس ما داستانی رو بیان کنه . خیلی ساده بگم : قسمت های غیر ضروری رو بریزید دور . چون حواس مخاطب رو از اصل داستان پرت می‌کنه .

میخوام یک راز روانشناسی عکاسی رو بهتون بگم . رازی که توی بعضی ورکشاپ‌ها و کلاس های خاصم با هنرجوهام درمیون میذارم : معمولا از نظر روانشناسی ، در هر عکس توجه ما به سمت صورت سوژه جلب میشه . اما توجه ما علاوه بر اون ، به سمت متن ها و نوشته ها هم جلب خواهد شد . مخصوصا اگر این نوشته ها به صورت یک کلمه یا یک  جمله‌ی کاملِ قابل خوندن باشه . مثلا اگر در عکسی روی دیوار یا هر جای دیگه ای نوشته باشه artists (هنرمندها) نظر ما رو خیلی بیشتر جلب می‌کنه تا زمانی که فقط دو حرف اول اون کلمه توی عکس معلوم باشه .

نوشته‌های کامل و خوانا ، مغز رو درگیر خودش میکنه و حواس مخاطب رو از سوژه‌ی اصلی پرت خواهد کرد.

مراقب باشید المان های داخل عکس حواس مخاطب رو پرت نکنه

بنابراین به عنوان یک عکاس و ادیتور همیشه مراقب باشید حواس مخاطب به چیزهای غیر ضروری پرت نشه . یکی از همون راه ها ؛ کراپ کردن هست . وقتی در عکسی شخصی داره حرف میزنه و ما به عنوان عکاس و ادیتور مایل هستیم توجه بیننده ها به اون شخص جلب بشه ، پس هیچ لزومی نداره نوشته های پشت سر اون شخص معلوم باشه . کراپش کنید بره !

۳.همیشه سوژه وسط کادر نباشه

توی مقاله‌ای در مورد قانون یک سوم گفتم که از نظر روانشانسی توجه مخاطب ها به محل طلاقی خطوط راهنمای یک‌سوم بیشتر جلب می‌شه تا به مرکز عکس . فرقی هم نداره سوژه‌ی شما یک مدل باشه یا مثلا یک پرنده یا حتی درخت و خورشید . سعی کنید همیشه این قانون رو در نظر داشته باشید.

قانون معروف یک سوم هیچ وقت دست از سر ما بر نمیداره .

۴.چشم هایش !

فرض کنید عکس پرتره‌ای گرفتید و دوست دارید توجه مخاطبای شما فقط به اون شخص جلب بشه . بسیار هم عالی ! این موضوع رو حتما یادتون باشه رمز یک پرتره‌ی موفق اینه که توجه مخاطبا به چشم های سوژتون جلب بشه . این رازیه که عکاس های پرتره‌ی حرفه‌ای میدونن و به همین دلیل عکس های محشری می‌گیرن .

بهترین عکس پرتره ، عکسی هست که توجه ما به چشم های سوژه جلب بشه.

حالا فرض کنیم عکسی از شخص گرفتیم و میخوایم کراپش کنیم . این جا هم در مورد چشم ها باید قانون یک سوم رعایت بشه . به طوری که چشم ها در یک سوم بالایی عکس قرار داشته باشن .

حتی در مورد چشم ها هم باید قانون یک سوم رعایت بشه

۵.وقتی صورت رو کراپ می‌کنین فضا برای نفس کشیدن هم بذارید

میخوام یک موضوع روانشاسی دیگه رو بهتون یاد بدم : کلاستروفوبیا

کلاستروفوبیا یا تنگناهراسی (Claustrophobia) یک اختلال اضطراب در برخی از افراده که از گیر کردن در مکان های تنگ می‌ترسن . (توضیحات بیشتر در ویکی‌پدیا) . حالا اگه عکسمون رو اینقدر کراپ کنیم که حس تنگنا بودن به اون اشخاص دست بده ، باز هم باعث ایجاد اضطراب ولی به صورت خفیف در ذهن کسایی میشه که این اختلال رو دارن . و این یک فاجعه هست عکسی بگیرید که باعث ایجاد اضطراب در مخاطب بشه.

نیازی نیست در کادر صرفه‌جویی کنید ! یکم کادر بیشتر کسی رو نکشته 🙂

درسته که فقط  ۵ تا ۷ درصد مردم این اختلال رو دارن . اما در عکاسی این اصلا قشنگ نیسن که صورت سوژه رو اینقدر کراپ کنید که هیچ چیز دیگه ای توی تصویر نمونه . حتی در عکس های پرسنلی هم ، قسمتی از شونه ها و بالاتنه توی عکس هست . بنابراین حتی اگه برای عکس پروفایلتون میخواید یک تصویر رو کراپ کنید حتما این نکته رو در نظر داشته باشید .

۶.اعضای بدن رو قطع نکنید

باور کنید به هیچ کس حس خوبی دست نمیده وقتی عکسی رو ببینه که مچ دست سوژه از کادر بیرون افتاده باشه . منظور من از قطع کردن اعضا در عکس دقیقا همینه . شاید در مورد همین مثالم بگید که دوست ندارم دست سوژم توی کادر بیوفته . باشه قبول  . اما برای اون موضوع هم متد های کراپ کردن زیادی وجود داره. فکر میکنم دیدن عکس زیر از هر توضیحی بهتر باشه .

طبق این راهنما ، اعضای بدن در کراپ کنید

۷.تصادفا سوژتون رو کچل نکنید

عکس قبل رو دیدید ؟ توش گفته بود که برای کراپ کردن سر ، قسمتی از بالای سر رو هم حذف کنید . الان میخوام در مورد همین موضوع صحبت کنم . وقتی دارید بالای سر سوژه رو کراپ می‌کنید حواستون باشه اینقدر پایین نیاید که سوژه کچل به نظر برسه . یکم برید بالاتر و اجازه بدید موهای سوژه معلوم باشه .

اگه خط کراپ به سمت بالاتر بره ، ناخودآگاه سوژه کچل به نظر می‌رسه

حالا اگه سوژه کچل بود چی ؟

مطالبی که گفتم مربوطه به وقتی که سوژه مو داره و ما نباید کاری کنیم که کچل به نظر برسه . اما بیایم در مورد زمانی صحبت کنیم که سوژه‌ی عکس ما مو نداره یا موهاش کم پشت هست. این جور مواقع بهتره برخلاف چیزی که چند خط قبل گفتم ، کادر رو پایین تر بیارید . چون که شک مخاطب به کچل بودن سوژه بهتر از یقین به این موضوع هست !

عکس زیر رو ببینید . سال ۸۹ بود که به‌خاطر سرچ مطلبی وارد ویکی‌پدیا شدم و این عکس بالای صفحه بود. این شخص کسی نیست جز جیمی ویلز (dʒɪmi ˈˈweɪlz) بنیانگذار ویکی‌پدیا . داستان از این قرار بود که ویکی‌پدیا به مشکل مالی خورده بود و مدیراش داشتن کمک مالی جمع می‌کردن که سایتشون پولی نشه . حالا چرا این عکس و موضوع رو مطرح کردم ؟

با یک کراپ خوب ، کچل بودن سوژه به راحتی مخفی شده

عکس رو خوب نگاه کنید . جیمی ویلز کچله . اما من وقتی برای بار اول این عکس رو دیدم اصلا متوجه این موضوع نشدم . نمیدونم این کادر بندی عمدی بود یا نه ؛ اما عکاس به خوبی تونسته بود کچلی سر جیمی رو مخفی کنه ؛ فقط هم با کراپ کردن صورت سوژه تا پایین ترین حدی که می‌تونسته . بنابراین اگه سوژتون مو نداشت ، برای کراپ کردن تا جایی که میتونید کادر رو بیارید پایین .

۸.عیوب رو بپوشونید 

شاید به مذاق بعضی عکاس‌ها خوش نیاد . اما همیشه گفتم عکاسی حرفه‌ی دروغ گو هاست ! ما عکاسا با عکس هامون دروغای خیلی بزرگی رو میگیم . زیبا نشون دادن یک منظره‌ی معمولی ، لاغر نشون دادن یک مدل چاق ، عالی نشون دادن یک محصول به درد نخور و هزاران دروغی که با فریم هامون به خورد مردم می‌دیم تنها گوشه‌ای از کارهای ماست.

عکاسی حرفه‌ی دروغ گو هاست !

یکی از همین کارها پوشوندن عیب ها در سوژه‌ها هست . فرض کنید خودکار داخل جیب سوژتون رنگ پس داده و پیرهنش جوهری شده . شما هم به عنوان یک عکاس اصلا دوست ندارید عیب های مدلتون معلوم بشه . بسیار عالی ! پس کراپ کنید .

با کمی کراپ ، کثیف بودن لباس سوژه لاپوشونی شد !

۹.برای یک سریِ عکس ، نظم کراپ ها رو حفظ کنید 

یکم تیترش گنگه . اما الان توضیح میدم منظورم چیه . فرض کنید سر یک شوتیگ هستید و چند صد تا عکس گرفتید . عکس ها معمولا شبیه به هم هستن دیگه . چون دارید از یک نفر یا یک سوژه‌ی خاص عکس میگیرید . وقتی که دارید کراپ می‌کنید ، نوع و کادری که برای کراپ می‌بندید باید یک نظم مشخصی رو حفظ کنه . یعنی چی ؟ مثلا اینجوری که توی تمام عکس ها سوژه رو بندازید سمت راست کادر و این هارمونی رو توو تمام عکس ها حفظ کنید .

مثال پایین فکر میکنم مطلب رو به خوبی منتقل کنه. عکس های پایین خیلی از نظر چشم‌نوازی و زیبایی از سری بالایی خودش قشنگ تر شده . فقط و فقط به دلیل حفظ  نظم در کراپ ها.

در سری عکس‌های پایین ، تمام کراپ ها جوری بوده که سمت راست کادر به سوژه نزدیک تره . این نظم باید در تمام کراپ ها رعایت بشه.

 

۱۰.افق رو حذف نکنید 

از یک چشم انداز عکس گرفتید و میخواید یکم عکس رو قشنگ‌تر کنید . برای همین ابزار کراپ رو انتخاب میکنید و آسمون رو حذف میکنید . تبریک میگم عکس خراب شد  !

عکس سمت چپ دیگه شباهت زیادی به منظره نداره ؛ فقط به خاطر یک کراپ اشتباه

هیچ وقت در عکس های منظره و چشم‌انداز ، افق رو از عکس حذف نکنید . افق در این عکس ها حکم مهره‌ی مار رو داره . زیبایی و دل‌فریبی عکس ها دقیقا به همون افق و آسمونی هست که توی عکسه . در واقع هویت یک عکس منظره ، افقشه . عکس بالا رو ببنید . تصویر سمت چپ دیگه شباهتی به یک عکس منظره و چشم انداز نداره . فقط به خاطر یک اشتباه کوچیک در کراپ کردن.

“آسمان و افق” در منظره شاکله‌ی اصلی عکس رو تشکیل می‌ده

پس اگه عکس منظره داشتین یه ذره دست به عصا راه برید .

۱۱.کراپ بیشتر ، بوکه‌ی بیشتر

اولش بگم که نه . اینطور نیست . تیتر اشتباهه . این‌جوری نیست که هر چی بیشتر کراپ کنید بوکه‌ی عکس هم بیشتر بشه . چون بوکه (نواحی تار خارج از فوکوس) فقط به فاصله کانونی لنز و دریچه‌ی دیافراگم ربط داره . پس کراپ کردن عکس ، بوکه رو بیشتر نمیکنه .

اما چرا این تیتر رو نوشتم ؟ موضوع در مورد روانشناسی هست . قسمت چپ عکس رو ببنید . عکسی گرفته شده با میزان مشخصی از بوکه . حالا همون عکس رو در سمت راست کراپ کردیم . می‌بینید که به نظر می‌رسه بک‌گراند عکس تار تر شده و بوکه‌ی بیشتری داریم . اما خودتون هم میدونید که مقدار بوکه از نظر فیزیکی بیشتر نشده . بلکه فقط اینطور به نظر میاد . همین هم برای ما نعمتیه .

میران بلور شدن بک‌گراند در هر دو عکس یکیه . اما چون عکس راست کراپ شده ، بیشتر به نظر میاد

برای همین خود من عادت دارم توی عکس هایی که میخوام بوکه خیلی زیبا به نظر برسه ، اول ، عکس رو میگیرم و بعد کراپ میکنم . اینجوری انگار با لنز تله عکس گرفتید و بک گراند رو به زیبایی هر چه تمام تر بلور کردید . ولی خب باید حواستون هم به رزولوشن عکس باشه . در حدی نباید کراپ کنید که کیفیت عکس کم بشه .

۱۲.با شکل های دیگه کراپ کنید

توی بحث کراپ کردن دیدیم که چه قدرت مانور زیادی داریم . به طوری که میشه عکس ها رو به هم تبدیل کرد . مثلا یک عکس معولی رو تبدیل کنیم به عکس پرتره ، یا یک منظره رو تبدیل کنیم به یک عکس تخت و flat .

علاوه بر اون دیدیم که با کراپ کردن میشه حتی جهت عکس رو هم عوض کرد . به طور مثال عکسی که به صورت افقی گرفته شده رو با یک کراپ ساده میشه تبدیل کرد به عکسی که عمودی به نظر برسه .

تدیل یک عکس افقی به عمودی . اون هم با کراپ بیضی شکل

حالا  چی می‌شه اگه فقط از مستطیل به عنوان کادر کراپ استفاده نکنیم ؟ هیچی ! خیلی خوب هم هست . فرض کنید قراره عکسی رو بر روی شاسی چاپ کنید . چه اشکالی داره اگه به صورت دایره ای یا بیضی یا هر شکل دیگه ای کراپ بشه ؟ یا اگه شما کار وب می‌کنید خیلی بیشتر درگیر این موضوع خواهید بود . به طور مثال من توی همین سایت خیلی جاها از عکس های دایره‌ای استفاده می‌کنم . خیلی هم ظاهر خوبی به سایت داده .

۱۳.یه ذره بالاتر

درسته که چند خط بالاتر خوندین که برای کراپ کردن صورت مدل یا سوژه میتونین یه کمی از بالای سر اون رو حذف کنید ؛ اما گاهی همین کار موجب میشه عکس خراب بشه . لابد گیج شدید و پیش خودتون میگید چی داره میگه این ؟! یه جا میگه فلان کن . دو خط بعد میگه نه نکن ! عکسو خراب می‌کنه .

حق میدم بهتون . عکاسی مثل ریاضات نیست که همیشه ۴=۲×۲ بشه . گاهی میشه ۴ . گاهی میشه ۱۰۰۰ . این شمایید که باید تصمیم بگیرید کجا چیکار کنید . من فقط یک سری قانون کلی براتون میگم . شما سر هر کیسی باید تصمیم بگیرید که آیا الان وقتش هست یا نه . مثلا همین عکس پایین

ذره ای کراپ اشتباه عکس رو کاملا خراب می‌کنه . همیشه اعتدال رو رعایت کنید

میبینید که با کراپ کردن تقریبا عکس خراب شده . پس اینجا کراپ ممنوع . این در حالیه که چند تا عکس بالاتر گفتم یکم از بالای سر سوژه باید حذف شه . هم اون درسته . هم این . اون به وقت خودش اینم به وقت خودش .

۱۴.از تجربه کردن نترسید

همیشه اینو میگم که توی عکاسی گاهی لازمه تمام قوانین رو بشکنیم . در مورد مبحث کراپ کردن هم این موضوع صدق می‌کنه . گاهی لازمه تمام قانون های مربوط به کراپ که در بالا توضیح دادم رو نادیده بگیرید و کارهای جدید خلق کنید . مثلا عکس زیر

شیوه های جدید و غیر معمول رو امتحان کنید . خیلی قشنگ میشه

این یک شیوه‌ی نسبتا متداول و در عین حال جذابه که زیبایی عکس رو چند برابر میکنه . خود من هم گاها از این نوع کراپ استفاده میکنم . بین خودمون بمونه عکس های کراپ شدم خیلی قشنگ تر عکسای کاملم در میان .

پس از کارهای جدید نترسید . مخصوصا توی موضوع کراپ . کادر های جدید ، زاویه های جدید ، ترکیب بندی های جدید . همیشه کار جدیدی برای انجام هست .

کراپ کردن نصف صورت ، جذابیت سوژه رو بیشتر میکنه.

۱۵.در وقتتون صرفه جویی کنید

باور کنید هیچ لزومی نداره که شما یک عکس رو اول در ادوبی لایت‌روم باز کنید و کارای اولیه رو انجام بدین . بعد تازه توی فتوشاپ بازش کنید و شروع کنید به ادیت. اگه تجربه‌ی این فرآیند ها رو داشته باشید میدونید که خیلی وقتگیر هستن . چه ایرادی داره عکس ها رو به گوشی موبایلتون منتقل کنید و اونجا کراپشون کنید . یا نه . اگه حوصله‌ی این رو هم ندارید ، توی همون دوربینتون گزینه هایی برا ادیت و روتوش عکس وجود داره . خب از همونا استفاده کنید . وقت شما خیلی ارزشمند تر این حرفاست .

جمع بندی

هر طور دوست دارید کراپ کنید . این شمایید که تعیین میکنید

کراپ کردن یکی از متداول ترین ادیت هایی هست که ما انجام میدیم . از انتخاب عکس پروفایل تلگرام و پست گذاشتن در اینستاگرام خودمون بگیرید تا شوتینگ‌های حرفه‌ای و تجاری . پس لازم بود که با قانون های کراپ آشنا می‌شدیم که شدیم . الان هم بعد از بیان این همه قانون و نکته میخوام اینو بگم که هر کاری دوست دارید انجام بدید . اگه می‌بینید عکستون قشنگ تر میشه میتونید هر قانونی رو که دوست داشتید بشکنید . تنها چیزی که اهمیت داره قشنگ تر شدن کارهای شماست .

 

درباره‌ی نویسنده‌ی این مقاله

رضا صادقی
رضا صادقی(مدیر سایت)
من رضاصادقی هستم . مدیر وبسایت رضاصاد . عکاس ، طراح ، ادیتور ، ریتاچر ، تدوینگر ، نویسنده ، مدرس ،مدیر تبلیغات ، کارشناس فروش . این سایت رو تاسیس کردم تا بزرگترین و جامع ترین سایت هنری فارسی زبان باشه

اگه این مقاله رو مطالعه کردید یک معنی واضع داره : اینکه شما یک هنردوست هستید . پس نظر شما برای ما بی‌نهایت مهمه . با نوشتن نظرتون به سایت ما افتخار می‌دید ؟

۶ دیدگاه