۵ نکته قبل از خرید دوربین

با دوستان هنرمندتون به اشتراک بگذارید

توی این موضوع شک نداشته باشید که یکی از مهم ترین چالش ها برای هر عکاسی ، اینه که چه دوربینی بخره . به عنوان تجربه‌ی خودم از برخورد با مراجعینی که داشتم ، چه در فضای مجازی و چه حضوری  این رو با اطمینان میگم که حدود ۶۰ درصد سوالاتی که از من پرسیده می‌شه مربوط به خریدن دوربین هست . برای همین این مقاله رو نوشتم تا اگر مایل هستین دوربین بخرید و وارد وادی عکاسی بشید ، یا دوربین فعلی خودتون رو ارتقاء بدین ، یک راهنمای عالی رو مطالعه کنید 

5 نکته‌ی مهم قبل ار خرید دوربین جدید

داستان از جایی شروع شد که من چند ماه پیش اکانت اینستاگرامم رو ساختم . برام خیلی جالب بود که بیشتر سوالاتی که از من پرسیده میشه مربوط به خرید دوربین و مشاوره در مورد انواع دوربین و لنز هست . کاملا هم این موضوع طبیعیه ؛ چون به عنوان یک علاقه مند به عکاسی ، وقتی تصمیم میگیری وارد این حرفه بشی ، شاید اولین سوالی که برات به وجود بیاد اینه : خب ! چه دوربینی بخرم ؟

با خودم فکر کردم وقتی این همه از من در مورد خرید دوربین درخواست مشاوه می‌شه ، چرا این یک مقاله رو ننویسم تا هر کسی که مایل به خرید دوربین بود ، بتونه به راحتی ازش استفاده کنه . لذا مقاله ای که در حال خوندنش هستید شما رو برای خرید دوربین جدیدتون راهنمایی میکنه .

من قصد ندارم توی این مقاله بگم که چه دوربین خوبه و از چه برندی خرید کنید . در عوض مایلم ۵ تا نکته ی خیلی مهم رو براتون توضیح بدم که باید قبل از خریدن دوربین ، حتما بهش توجه کنید . وقتی حواستون به این نکته ها باشه ، خیلی راحت تر می‌تونین دوربین خودتون رو انتخاب کنید . پس این مقاله کار شما رو برای انتخاب دوربین خیلی راحت می‌کنه.

۱.فضای ذخیره سازی

این نکته خیلی مهم و واضحه عکس هایی که میگیرید باید جایی ذخیره بشه . وقتی داریم در مورد عکاسی حرفه ای صحبت می‌کنیم ، باید این رو بدونیم که به فضای ذخیره سازی خیلی زیادی نیاز داریم . پس حتما باید به فکر جایی باشیم که این عکس ها رو درش نگه داریم.

عکس های خام حجم زیادی اشغال میکنن . به فکر یک هارد با ظرفیت بالا باشید

اجازه بدید براتون مثالی بزنم . اگه شما یک دوربین ۲۴ مگاپیکسلی داشته باشید ، هر عکس خام دوربین شما (یعنی عکسی که فشرده نشده و اصطلاحا بهش میگن RAW) حدود ۳۰ مگابایت حجم خواهد داشت . این حجم در مورد دوربین های با مگاپیکسل بالاتر ، خیلی بیشتر خواهد بود . به طوری که گاها تا ۱۰۰ مگابایت برای هر عکس ، فضای هارد شما رو اشغال می‌کنه .

پس با توجه به اینکه همیشه توصیه میکنم با فرمت RAW عکس بگیرید ،(چون بعدا دستتون برای ادیت خیلی بازتر خواهد بود) باید فکری با حال ذخیره کردن این حجم عظیم فایل بکنید . چون یک در یک شوتینگ استاندارد باید چیزی بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ عکس بگیرید . حالا یک ضرب ساده به ما نشون میده که مثلا با یک دوربین ۲۴ مگاپیکسلی و گرفتن ۶۰۰ تا عکس چه حجمی از هارد کامپیوتر ما اشغال خواهد شد .

۳۰×۶۰۰=۱۸۰۰۰

بعنی در یک شوتینگ خیلی معمولی و عادی حدود ۱۸ گیگابایت عکس خواهیم گرفت و باید جایی رو برای نگه داشتن این حجم از عکس در نظر بگیریم . این تازه فقط یک جلسه‌ی عکاسی بود . به عنوان یک عکاس حرفه‌ای شاید هر روز یک فوتوشوت داشته باشید . بعد از مدتی به خودتون میاید و می‌بینید که به چندین ترابایت فضای ذخیره سازی نیاز دارید .

تا الان در مورد هارد دیسک ها صحبت کردیم . بد نیست کمی هم در مورد مموری کارت حرف بزنیم . برای یک عکاس ، حداقل رمی با ظرفیت ۳۲ گیگ نیازه . این مقدار تازه فقط کار حداکثر ۲ تا شوتیگ شما رو جواب میده . اگر در شرایطی هستید که نمی‌تونید عکس‌های رم دوربینتون رو دائما وارد هارد دیسکتون کنید . پس طبیعتا حجم بالاتری رو نیاز خواهید داشت . خوشبختانه این روزها قیمت مموری کارت ها خیلی ارزون تر قبل هست . پس خیلی مشکلی از این بابت نخواهید داشت .

یک مموری کارت پر سرعت و با ظرفیت بالا خیال شما رو راحت میکنه .

۲.سازگاری لنز

این جمله ای هست که همیشه در ورکشاپ ها و کلاس هام برای هنرجوهام بارها تکرار میکنم : لنز از خود دوربین مهم تره .
واقعیت هم همینه . اگه کمی کار عکاسی کرده باشید خودتون این نکته رو حس میکنید که اهمیت لنز از خود دوربین به مراتب بیشتر هست . به طوری که با یک دوربین معمولی اما یک لنز عالی میشه بهترین عکس ها رو گرفت ؛ اما عکس این موضوع صادق نیست . هیچ وقت عکس‌های یک دوربین عالی که به یک لنز بد وصل شده به گرد پای مورد قبل نمی‌رسه.

به لنز بیشتر از دوربین اهمیت بدین . یک لنز خوب عکس های حرفه ای رو براتون تضمین میکنه

پس به عنوان کسی که میخواد دوربین و لنزش رو بخره . بیاید کار رو برعکس کنید ؛ یعنی اول لنز رو انتخاب کنید ، بعد با توجه به لنزی که مدنظر دارید ، دوربینتون رو انتخاب کنید . این کار هم در وقت شما صرفه جویی میکنه و هم باعث میشه درصد اشتباه شما برای یک خرید موفق خیلی خیلی کمتر بشه .

برای خرید دوربین ، اول لنز رو انتخاب کنید ؛ بعد با توحه به لنز ، دوربین مناسبی براش بخرید .

نکته ای که  احتمالا خودتون هم می‌دونید اینه که هر لنز برای دوربین های یک شرکت به خصوص ساخته می‌شه . تو عکاسی بهش میگن مانت (mount) . یعنی لنزی که مثلا برای کنون ساخته شده روی دوربین نیکون بسته نمیشه . پس حواستون خیلی به این مورد باشه .

البته الان مبدل هایی (Adapter) هم برای تبدیل مانت های مختلف به هم به بازار اومده . مثلا تبدیل مانت کنون به نیکون . با استفاده از این مبدل ها ، که قیمت زیادی هم ندارن  می‌تونین لنز شرکت های مختلف رو روی دوربین های غیر از اون شرکت سوار کنید . اما دو تا نکته رو باید درنظر داشته باشید که بی نهایت مهمه.

یک آداپتور تبدیل مانت دوربین .

هر مانتی قابل تبدیل نیست

اینطوری نیست که هر مانتی رو که اراده کنیم بتونیم به مانت دیگه تبدیل کنیم . چند خط بالاتر مثالی زدم که میشه مانت کنون رو به نیکون تبدیل کرد . یعنی شما یک دوربین کنون دارید ؛ حالا با استفاده از یک آداپتور می‌تونید لنزهای نیکون رو بهش متصل کنید . اما برعکس این موضوع امکان پذیر نیست . یعنی به هیچ عنوان نمی‌شه حتی با استفاده از آداپتور ، لنز های کنون رو روی دوربین های نیکون وصل کرد . دلیلش رو بعدا در یک مقاله‌ی جداگونه میگم . اما در حالت کلی باید دقت کنید چه مانتی رو به چا مانتی قراره تدبیل کنید.

مانت کنون در برابر مانت نیکون

خداحافظ فوکوس خودکار !

یک نکته‌ی تلخ دیگه که باید در مورد تبدیل مانت ها به هم بدونیم اینه که در صورت استفاده کردن از آداپتور یا همون مبدل مانت ، باید با فوکوس خودکار خداحافظی کنیم . چرا ؟ به یک دلیل خیلی ساده . هر لنزی چند تا پین (pin) روی خودش داره که اتصال قطعات الکترونیکیش رو  با دوربین برقرار میکنه . همین اتصال باعث میشه میشه که تمام اطلاعات عکسی که میگیرید توی فایل عکس ذخیره بشه . مثلا فاصله‌ی کانونی ، دیافراگم ، و … این اطلاعات رو لنز برای دوربین میفرسته . و در مورد فوکوس خودکار هم با استفاده از همین اتصال ، دوربین به لنز دستور فوکوس رو ارسال میکنه .

حالا در صورتی که از آداپتور استفاده کنیم ، چون یک قطعه میاد بین دوربین و لنز قرار میگیره ، دیگه اتصال pin های دوربین و لنز برقرار نمیشه . و بالطبع لنز نمیتونه به دوربین وصل یشه .  پس دیگه نه از فوکوس خودکار خبری هست و نه از اطلاعات عکس . پس با تغییر مانت عملا داریم موارد دیگه‌ای رو قربانی میکنیم  .

اما جدیدا مبدل هایی ساخته شده که اتصال pin ها رو میتونه برقرار کنه . این خبر خیلی خوبیه برای عکاس هایی که دوست دارن از آداپتور استفاده کنن . این یعنی حتی در این حالت هم فوکوس خودکار و اطلاعات عکس فراهم هست . ولی گفته شده که گاها این کار باعث میشه سرعت فوکوس کردن لنز کم بشه . پس قبل از اینکه تصمیم بگیرید ، این مسائل رو برای خودتون حل کنید .

یک آداپتور تبدیل مانت دوربین با قابلیت حفظ فوکوس خودکار

۳.مگاپیکسل لنز

حتما تعجب کردین . مگه لنز هم مگاپیکسل داره ؟! مگه مگاپیکسل فقط مربوط به سنسور دوربین نبود ؟ پس داستان رزولوشن لنز دیگه چیه ؟ بذارید براتون توضیح بدم . همونطور که خیلی بدیهیه ، هر لنزی از تعدادی عدسی شیشه ای ساخته شده . این عدسی ها با توجه به کیفیت ساختشون مقدار مشخصی شفافیت دارن و طبیعتا لنزهای گرون قیمت تر ، به دلیل کیفیت بهتر جنس اپتیک داخلشون ، شفافیت بیشتری دارن. حالا هر لنزی وقتی روی دوربین سوار شه ، تصویری که ازش رد میشه تا به سنسور دوربین برسه باید از همین عدسی هایی رئ بشه که الان داشتیم در مورد کیفیتشون صحبت می‌کردیم .

دقیقا مثل شیشه‌ی عینک . اگه عینک شما شیشه ی کثیفی داشته باشه ، جزییاتی که می‌بینید هیچ وقت مثل زمانی نیست که با یک عینک تمیز به دنیا نگاه میکنید . پس باید به کیفیت لنز هم توجه بکنیم . چه بسا خیلی ها بهترین دوربین ها رو میخرن با بالاترین رزولوشن تصویر . اما وقتی لنز بی کیفیتی رو روی همچین دوربینی سوار بکنین ، خروجی کار اون جزییات و وضوح مورد نظر شما رو نخواهد داشت.

حالا از کجا بفهمیم رزولوشن لنز مورد نظر ما چقدره ؟

مدتی هست که سایت DxOMark این قابلیت رو اضافه کرده که در بررسی لنزهایی که انجام میده ، شارپنس و وضوح اون ها رو هم اندازه میگیره . در نهایت یک عدد رو در مقیاس مگاپیکسل به شما نشون میده . مثلا من دوربین Canon 5D markII رو انتخاب میکنم . حالا میام دو تا لنز رو برای مقایسه و بررسی به لیست اضافه میکنم . اولیش لنز Sigma 35mm F1.4 DG HSM و لنز دومی Carl Ziess Distagon T 35mm F1.4 ZE .

در سایت DxOMark میتونین وضوح انواع لنز رو هم بررسی کنید

رزولوشن  خود دوربین ۲۱.۱ مگاپیکسل هست . حالا سایت میاد به من میگه که با هر کدوم از این لنزها چه رزولوشنی از جزییات رو در عکسم خواهم داشت . حتما از این قابلیت سایت DxOMark استفاده کنید . اینکار باعث میشه بهترین لنز رو برای کارتون انتخاب کنید . نکته ای که خیلی ها اصلا از ماهیتش خبر هم ندارند رو شما الان میدونید و این باعث میشه شما یک پله حرفه ای تر باشید .

۴.قدرت پردازش کامپیوتر

وقتی که وارد عکاسی حرفه ای میشید ، با فایل های حجیم و بزرگی سروکار خواهید داشت که ممکنه سیستم شما رو به چالش بکشه . فرض کنید تا الان فقط با دوربین گوشیتون عکس میگرفتید . اگر اهل ادیت عکس ها در فتوشاپ باشید نهایتا برای ادیت عکس های دوربین گوشی ، با فایل هایی که با حجم حداکثر ۵ مگابایت سروکار داشتید . اما به یکباره قراره با فایل هایی سروکله بزنین که ۳۰ مگابایت حجم دارن و قدرت پردازش زیادی رو طلب میکنن.

برای ادیت حرفه ای عکس به سیستم قدرتمندی نیاز دارید

پس از این بابت مطمئن بشید که سیستم شما توانایی پردازش این فایل ها رو داره . معمولا دنیای کامپورتر ها جوری هست که وقتی یک سیستم رو جمع میکنید . نهایتا تا ۴ یا ۵ سال میتونید باهاش کار کنید . بعد از این زمان ، نرم افزار ها و یا حتی بازی ها به قدری پیشرفت میکنن که به قدرت پردازش خیلی بیشتری نیاز خواهند داشت . این ویژگی پیشرفت سریع علمه . پس با باید باهاش همراه بشیم یا هنگ کردن های گاه و بیگاه سیستممون رو تحمل کنیم .

یه عنوان یک عکاس حرفه‌ای بهتون توصیه میکنم روی سیستم کامپیوتر خودتون سرمایه گذاری خوبی بکنید . حتی به نظر من اینکه دوربین مدل پایین ترین بخرید اما در عوض کامپیوترتون رو ارتقاء بدین ارزشش رو خواهد داشت ؛ چون وقتی یک فایل با رزولوشن مثلا ۲۴ مگاپیکسلی رو در فتوشاپ باز کنید بعد از چند لایه ادیت و روتوش ، سرعت سیستم به قدری کند خواهد شد که اعصاب شما رو جدا خورد میکنه !

از سرمایه گذاری روی سیستم کامپیوترتون ضرر نمیکنید .

بنابراین سعی کنید اگر برای ارتقاء سیستمتون برنامه ای دارید ، بهترین های زمان حال رو تهیه کنید تا برای ۴ – ۵ سال خیالتون از بابت کند شدن سیستم راحت باشه . این موضوع رو جدی بگیرید . بارها دیدم کسانی رو که با خاطر ضعیف بودن کامپیتورشون ، پروژه های خوبی رو از دست دادن . سرمایه گذاری در این بخش اصلا زیانی نداره و به زودی مبلغی که سرمایه گذاری کردید براتون برمیگرده.

۵.قراره با دوربین جدید چه مشکلی رو حل کنید ؟

اگه خیلی بخوام ساده صحبت کنم اینه که شما که میخوای دوربین جدیدت رو بخری ، برای چی اینکار رو میکنی ؟ درسته که این نکته رو به عنوان آخرین نکته مطرح کردم ،اما باید اول از هر چیزی این سوال رو از خودتون بپرسید :

آیا من به یک دوربین جدید نیاز دارم ؟

گاهی شاید بهترین دوربین بازار هم مناسب کار شما نباشه.

بعضی وقت ها دلیل خرید دوربین اینه که دوربین قبلی دیگه خیلی قدیمی شده و تقریبا از کار افتاده  . یا مثلا دوربین قبلیتون افتاده و شکسته . خب اینا کاملا قابل قبول هست . اما چیزی که من بیشتر باهاش مواجه میشم (حتی در مورد عکاس های حرفه ای) اینه که دوربین جدید رو میخرن چون تازه وارد بازار شده . همین ! در صورتی که دوربین قبلی همچنان داره کار میکنه و تمام نیازهاشون رو برطرف میکنه .

اجازه بدید براتون یک خاطره ای رو در مورد یکی از دوستای عکاس خودم تعریف کنم . دوستی دارم که قبل از من وارد عکاسی حرفه ای شد و برای حدود ۲ سال از دوربین نیکون D7000 خودش استفاده می‌کرد . بعد از این مدت تصمیم به عوض کردن دوربینش گرفت و یک D810 خرید . من که اون زمان خیلی با عکاسی آشنا نیودم ازش سوال کردم که چرا دوربینت رو عوض کردی ؟

جوابی که داد خیلی برام جالب بود . حتی منی که تا اون لحظه خیلی از دوربین و عکاسی سر در نمی‌آوردم هم مجاب شدم که کار درستی رو انجام داده . دلایلی که دوستم بهم گفت اینا بود :

۱.من تا الان با یک دوربین aps-c (سنسور کراپ) کار میکردم . حالا نیاز دارم که یک دوربین فول فریم بخرم . چون هر چی سنسور دوربین بزرگتر باشه ، عکس بهتری رو هم ثبت میکنه

۲.من به مگاپیکسل بالاتری احتیاج دارم چون کارهای تبلیغاتی زیادی میکنم . مثلا بنر ها و بیلبوردهایی که تو خیابون می‌بینی جزو حیطه‌ی کاری من هست .

۳.من عکاسی منظره و معماری انجام میدم . این نوع عکاسی مستلزم داشتن لنز واید و حتی سوپر واید هست . اما توی در دوربین های aps-c عکس من کراپ میشه و من زوم ناخواسته دارم . پس فاصله‌ی کانونی مد نظرم به دست نمیاد.

۴.من عکاسی پرتره میکنم و نیاز به افکت بوکه ی زیباتری دارم . توی دوربین های فول فریم ، بوکه ی بهتری رو نسبت به دوربین های aps-c داریم .

۵.رنج دینامیک و آیزوی دوربین جدیدم خیلی از قبلی بهتر هست و به من اجازه میده عکس هایی بگیرم که در عین بهتر بودن ، سختی کمتری رو براش متحمل شدم .

و من وقتی این دلایل رو شنیدم کاملا به دوستم حق دادم که چرا دوربین جدیدش رو خریده . از اون تاریخ یاد گرفتم برای عکاسی ، هر ابزاری رو که میخوام بخرم ، قبل از هر چیز این سوال رو از خودم میکنم که آیا من واقعا به این وسیله ی جدید نیاز دارم ؟

جمع بندی

خریدن یک دوربین جدید همیشه لذت بخشه . یک دوربین جدید و بهتر میتونه عکاسی شما رو یک پله حرفه ای تر بکنه و شما رو به عنوان یک عکاس حرفه ای به دیگران بشناسونه . اما این رو هم در نظر داشته باشید که سرعت معرفی دوربین های جدید به قدری زیاد هست که لزوما خرید یک دوربین جدیدتر باعث پیشرفت کار ما نخواهد شد . چیزی که نیاز دارید رو بخرید . مناسب ترین رو برای خودتون بخرید و علاوه بر لذت بردن از دوربین جدیدتون ، باهاش کارهای خارق‌العاده و حرفه ای انجام بدید و یک پله حرفه ای تر بشید .

 

درباره‌ی نویسنده‌ی این مقاله

رضا صادقی
رضا صادقی(مدیر سایت)
من رضاصادقی هستم . مدیر وبسایت رضاصاد . عکاس ، طراح ، ادیتور ، ریتاچر ، تدوینگر ، نویسنده ، مدرس ،مدیر تبلیغات ، کارشناس فروش . این سایت رو تاسیس کردم تا بزرگترین و جامع ترین سایت هنری فارسی زبان باشه

اگه این مقاله رو مطالعه کردید یک معنی واضع داره : اینکه شما یک هنردوست هستید . پس نظر شما برای ما بی‌نهایت مهمه . با نوشتن نظرتون به سایت ما افتخار می‌دید ؟

۵ دیدگاه

  • با سلام و شرمندگی یک سوال داشتم ، من یک لنز af 35-135 NIKON دارم که قبلا” روی FM2 آنالوگ بوده ، با قیمت متوسط چه دوربین دیجیتالی میتوانم بخرم ؟

  • سلام.من تا حدود ۳ونیم میخوام هزینه کنمدر نظر دارم دی ۷۵۰ نیکون رو بگیرمولی خوب چون اولین دوربین منه و مطمعنم هرچی بگیرم تا مدتها باهاش هستم میخوام ی انتخاب خوب داشته باشم. هدفم ورود ب حوزه عکاسی تبلیغاتیه.خیلی دوس دارم ی دوربین مرتبط با این کار داشته باشم و با همین دوربین شروع کنم تا همه چیزش دستم بیاد. ممنون میشم راهنماییم کنید برای عکاسی تبلیغاتی پیشنهادتون چیه ؟

    • نویسنده‌ی مقاله

      با سلام و ادب .
      چون فرمودین قصد دارید دی ۷۵۰ نیکون رو بگیرید ، قیمت این دوربین از سه و نیم میلیون خیلی بیشتر هست . مخصوصا اینکه علاوه بر اون باید یک لنز هم براش خریداری بفرمایید . اگه دوست دارید در دنیای نیکون ها یک دوربین انتخاب کنید به نظرم D7100 یا D7200 میتونه گزینه های خیلی خوب و مناسبی باشه . به علاوه‌ی یک لنز ۵۰ میلیمتری یا بیشتر . مثلا میتونه لنز کیت ۱۸-۱۴۰ باشه .